Шановні учасники інтернет-семінару!
Пропоную Вашій увазі теоретичний матеріал для самостійного опрацювання.
Ідеї В.Сухомлинського
в освітньому процесі закладів дошкільної освіти
Надія Грабова, методист з дошкільного виховання відділу освіти Гайворонської районної
державної адміністрації
Закон України "Про освіту" визначає,
що освіта являється основою інтелектуального, духовного, фізичного і
культурного розвитку особистості. Дошкільна освіта є обов’язковою первинною
складовою частиною безперервної освіти в Україні. Саме в дошкільному віці
закладається фундамент особистісного становлення людини. Про це неодноразово у
своїх напрацюваннях згадував Василь Олександрович Сухомлинський – видатний
український педагог-гуманіст, психолог, публіцист, громадський діяч, праця і
творчість якого набула світового значення.
Для сучасних
педагогів Василь Сухомлинський - зразок високої, морально-етичної , естетичної
культури та духовності, одержимого покликання жити і творити для підростаючих
громадян своєї Батьківщини.
Визначною особливістю педагогічної спадщини В.Сухомлинського
є її багатогранність. Це дає підстави розглядати все, створене ним, як
педагогічну систему.
Серед основних принципів, які наповнюють всю теорію та
практику педагога, є принцип реалізації у вихованні особистості гуманістичної
ідеї.
Гуманізація та демократизація освітнього процесу і сьогодні
є найактуальнішою проблемою в системі освіти .
В.О.Сухомлинський казав: "У дитинстві людина повинна
пройти емоціональну школу - школу виховання добрих почуттів". Він вважав,
що людина є найвищою цінністю, і саме в період дитинства у малюків необхідно
виховувати доброту, взаємоповагу, співчуття, терпіння. Василь Олександрович
писав, що людина лише тоді стає людиною, коли любить людей. "Люби людей. Любов до людей - це твоя
моральна серцевина. Живи так, щоб твоя серцевина була здоровою, чистою і
сильною".
Головним завданням гуманної педагогіки є виявлення та
розкриття в дитині всього цінного, виключення з методів виховання примусу та
приниження гідності дитини.
В.Сухомлинський вважав, що педагог повинен викликати відгук
у дитячій душі, бажання стати кращим,
постійно звертатися до серця й розуму дитини, а не намагатися повчати та
вказувати їй, розпоряджатися нею. Тільки повагою до дитини педагог навчить її
поважати саму себе, а відтак і дитина поважатиме інших.
В основу педагогічного процесу, рекомендував
педагог-гуманіст, необхідно покласти принцип індивідуального підходу до кожної
дитини, аби вона змогла досягти найвищої сходинки інтелектуального розвитку.
Великим недоліком багатьох педагогів В.О.Сухомлинський
вважав відсутність елементарної педагогічної культури, яка передбачає розуміння
та любов до дитини. Василь Олександрович стверджував: "Педагогу треба мати
величезний талант любові до людини і безмежну любов до своєї праці і насамперед
до дітей, щоб на довгі роки зберегти бадьорість духу, ясність розуму, свіжість
вражень, сприйнятливість почуттів - а без цих якостей праця педагога
перетворюється в муку…".
На думку В.Сухомлинського гуманістичне виховання передбачає:
виховання словом; виховання власним
прикладом; формування досвіду гуманної поведінки; стимулювання й оцінювання вчинків;
самовиховання. Все перераховане вище і є основою формування особистості.
У своїх творах Сухомлинський досить часто говорить про одне
з найбільш значущих людських почуттів, яке робить людину людиною, - про
совість. "Людина є тим, чим вона стає, залишаючись наодинці з собою.
Справжня людська сутність виражається в ній тоді, коли її вчинками керує не
хтось, а її власна совість".
Для формування уявлення про це почуття, розуміння його
сутності, дітям необхідно, у ігровій формі, створювати такі ситуації, які
змусять їх співчувати, переживати різні морально-етичні почуття, в яких
проявиться власна або чужа совість.
Василь Олександрович був упевнений, що дитині завжди
потрібно давати час для роздумів щодо власного вчинку, давати можливість
проаналізувати власну поведінку, відчути
сором та каяття. Лише відчувши докори совісті, дитині захочеться якнайшвидше
виправити власну помилку, зробивши самостійний вибір на користь добра та
людяності. І важливу та ключову роль у формуванні морально-етичних почуттів відіграє
сімейне виховання, адже саме в сім’ї закладаються основи формування
особистості. Тож недаремно Сухомлинський був упевнений у винятковій ролі
батьків у становленні дитини: "Прекрасні діти виростають у тих сім’ях, де батько й мати по-справжньому люблять одне одного і
разом з тим люблять та поважають дітей".
Проблема сімейного виховання є ключовою у багатьох статтях
В.О.Сухомлинського.
Він стверджував, що сімейне виховання розпочинається з
любові до дитини. Правильна батьківська любов – це любов до дитини в ім’я її майбутнього. Сліпа не розумна любов породжує у дітей
егоїзм, флотує зневагу, розвиває почуття невдячності.
Батьки несуть велику відповідальність за формування у дітей
моральності та естетичності, емоційної культури та фізичного здоров’я, розвиток
інтелекту та творчих здібностей.
Процес виховання у сім’ї не має
початку чи кінця, чітко встановлених меж.
Кожна дитини мимовільно та неусвідомлено повторює своїх
батьків, тому дорослі повинні бути для дітей ідеалом, прикладом для наслідування.
Для забезпечення ефективності сімейного виховання, вважав
Василь Олександрович, необхідно формувати у самих батьків цілеспрямованість на
спілкування з дітьми. Для цього заклад освіти повинен забезпечити тісну
співпрацю педагогів з батьками дітей.
Лише поєднавши зусилля родини та закладу можливо виховати
достойну, повну духовності та високої
моральності людину. Сухомлинський не раз наголошував батькам, що саме працею, у
якій поєднуються зусилля рук і розуму, облагороджується серце дитини, виховується
людяність, тому у своїх
напрацюваннях багато уваги приділяв трудовому вихованню у формуванні всебічно
розвиненої особистості. Він говорив: "У дитинстві закладається людський
корінь. Жодної людської рисочки природа не відшліфовує, вона лише закладає, а відшліфовувати
нам, батькам, педагогам, суспільству". Всебічний розвиток людини, на думку
В.Сухомлинського, можливо досягти поєднуючи розумову працю з фізичною.
Василь Олександрович важливого значення надавав трудовій
діяльності дітей: "Праця стає великим вихователем, коли вона входить в
духовне життя наших вихованців, дає радість дружби і товариськості, розвиває
допитливість і цікавість, пробуджує громадське почуття – почуття творця
матеріальних благ, без яких неможливе життя людини". Був переконаний в тому,
що трудове виховання є важливим елементом морального, інтелектуального та
естетичного виховання. І дійсно, чим частіше дитина залучається до трудової
діяльності, тим швидше вона набуває соціального досвіду, життєвої компетенції. "Успіх
трудового виховання залежить від належно підготовленої матеріальної бази, від
правильного визначення видів трудової діяльності, що пропонується дітям, а
також від педагогічно доцільних форм і
методів виховної роботи". Тому вихователю слід прищеплювати малюкам інтерес
до праці та результатів своїх трудових дій, залучати вихованців до різних видів
трудової діяльності (самообслуговування, господарсько-побутової праці, праці в
природі та художньої праці).
Діти можуть залучатися як до індивідуальної, так і до
колективної праці.
Самообслуговуванням малюки займаються щодня відповідно до
режимних моментів: самостійно одягаються та роздягаються, вмивають обличчя,
миють руки, самостійно їдять, прибирають за собою посуд, слідкують за власним зовнішнім
виглядом, складають на місця іграшки та роздатковий матеріал.
До господарсько-побутової праці рекомендується залучати
дітей, починаючи з молодшого дошкільного віку. Даний вид трудової діяльності
включає в себе працю у приміщенні та
працю на майданчику.
Праця в природі передбачає здійснення трудової діяльності
в куточках живої природи: догляд за кімнатними рослинами, підгодовування
пернатих друзів, прибирання ділянки від сміття.
До художньої праці діти залучаються під час організації
освітньої діяльності. Вона передбачає виготовлення дітьми виробів із різних
матеріалів: паперу, тканини, природного матеріалу і т.д.
Василь Олександрович був переконаний, що необхідно дбати
про те, щоб діти від своєї праці отримували не лише користь, а й задоволення.
Для цього педагог розробив принципи трудового виховання, які, і на сьогоднішній
день, являються актуальними та ефективними. Дотримуючись та використовуючи дані
принципи у своїй роботі педагог зможе
надихнути та прищепити дітям любов до праці, прагнення до вдосконалення,
бажання збагачувати та розвивати свій розум.
Поряд із перерахованими вище напрямками виховання дітей В.Сухомлинський
значну увага приділяв і екологічному вихованню, і патріотичному,
індивідуальному підходу до кожної дитини. Значну роль, на думку великого
педагога, у вихованні і творчому розвитку підростаючого покоління відігравала
книга, казка, музика, мистецтво та інше.
І незважаючи на швидкоплинність часу, появу новітніх ідей
та технологій, педагогічна спадщина Василя Олександровича Сухомлинського і
сьогодні являється невичерпним джерелом мудрості та відіграє важливу роль в удосконаленні
освітнього процесу, тому нагальною та актуальною була і залишається досі
потреба у вивченні та впровадженні ідей
Василя Олександровича у практику роботи закладів освіти.
Бібліографія
1. Горковенко О.М. Сім’я, як один з важливих елементів виховання
справжньої людини//Використання педагогічної спадщини В.О.Сухомлинського в
навчально-виховному процесі (Частина ІІІ).
2. Клочек Г. Константи Василя Сухомлинського –
Кіровоград, 2008.
3. Котелянець Н.В. В.О.Сухомлинський і трудове виховання
школярів// Педагогічний вісник.- 2008-№1-2 (5-6).
4. Кримська Д.В. Виховання в праці//Науково-методичний
вісник-98- 1998-№18.
5. Савченко О.Я. Гуманістичні засади педагогіки
В.О.Сухомлинського// Педагогічний вісник.- 2008-№1-2 (5-6).
6. Ткаченко З.Ю. Творець "педагогіки серця"// Педагогічний
вісник.- 2008-№1-2 (5-6).
З іншим теоретичним матеріалом можна ознайомитися натиснувш на посилання, вказані нижче
1. Педагогічні ідеї В.О.Сухомлинського в практиці сучасного закладу дошкільної освіти http://koippo.in.ua/druk/2018/07/27/pedagogichni-ideyi-v-o-suhomlynskogo-v-praktytsi-suchasnogo-zakladu-doshkilnoyi-osvity/
2. Упровадження ідей В.Сухомлинського в практику роботи закладу дошкільної освіти http://koippo.in.ua/druk/2018/02/22/uprovadzhennya-idej-v-suhomlynskogo-v-praktyku-roboty-zakladu-doshkilnoyi-osvity/
3. Сердце отдаю детям (В.О.Сухомлинський) http://www.many-books.org/auth/4242/book/12176/suhomlinskiy_va/serdtse_otdayu_detyam/read
Немає коментарів:
Дописати коментар