Тетяна Веселовська, вихователь Заваллівського дошкільного навчального закладу "Берізка"
Привчити змалку дитину до праці, виховати в неї елементарні трудові уміння
й навички – одне з важливих завдань дошкільного виховання. Посильна праця,
поряд з грою, є природною потребою здорової дитини. Вона задовольняє прагнення
дитини до активної діяльності, самостійності, дає їй втіху й радість у
повсякденному житті. В процесі праці в дітей формуються високі моральні якості,
працьовитість, самостійність, відповідальність за доручену справу [1, с. 3].
Трудове виховання дітей – одне з важливих завдань виховання особистості.
Уся система виховання в нашій країні, починаючи з виховання дітей раннього
віку, спрямована на формування в підростаючому поколінні свідомого ставлення до
праці, потреби трудитися, прагнення до суспільно корисної праці. Перед дитячими
дошкільними закладами стоять завдання всебічного і гармонійного розвитку дітей,
серед яких важливе місце посідає таке: прищеплювати дітям елементарні практичні
навички, любов до праці, вміння та бажання допомагати іншим.
В. О. Сухомлинський писав: «Трудове життя в роки дитинства, отроцтва і
ранньої юності – це одна з важливих умов формування гармонійної людини. Треба
виховувати в дітях почуття радості праці, без цього неможливе життя колективу»
[2, с. 5].
На важливість використання праці як виховного засобу вказували і такі видатні
діячі педагогіки: А. С. Макаренко, В. Ф. Одоєвський,
Г. М. Кершенштейнер, Є. М. Водовозова, Є. І. Тихеєва, К. Д. Ушинський,
Л. М. Толстой, С. Ф. Русова, а також
сучасні українські дослідники Г. В. Бєлєнька, З. Н. Борисова, М. А.
Машовець та інші.
Сучасні дослідження з питань трудового виховання стверджують положення про
те, що праця дітей є одним з найважливіших засобів виховання, засобом
всебічного розвитку особистості в умовах суспільного дошкільного виховання.
Завдання трудового виховання в умовах суспільного дошкільного виховання
визначені «Програмою» і спрямовані на формування у дітей:
а) позитивного ставлення до праці дорослих; б) бажання і потреби трудитися; в) знань і уявлень про окремі трудові дії в тому чи іншому виді праці; г) навичок і вмінь у посильній для дітей праці.
а) позитивного ставлення до праці дорослих; б) бажання і потреби трудитися; в) знань і уявлень про окремі трудові дії в тому чи іншому виді праці; г) навичок і вмінь у посильній для дітей праці.
Слід відзначити, що праця дітей дошкільного віку в порівнянні з працею
дорослих має свої особливості.
Праця дорослих має суспільно корисний, виробничий характер, усвідомлюється
ними як потреба й необхідність, має певну матеріальну результативність.
Дитяча ж праця, як правило, не створює ні матеріальних, ні культурних
цінностей. Винятком є праця дітей у природі, коли вони вирощують квіти, овочі,
ягоди, і ручна праця (діти для своїх ігор виготовляють різноманітні іграшки з
паперу, картону, дерева). Результати цих видів праці зримі й відчутні. В тих же
випадках, коли дитина обслуговує саму себе, дитячий колектив – прибирає свою
кімнату, готує столи до сніданку, обіду чи занять (господарсько-побутова
праця), матеріальних результатів виявити не можна. Тут результат має виховний
характер, і в цьому полягає його педагогічна цінність [3, с. 43].
Друга особливість праці дитини-дошкільника – тісний зв’язок її з грою,
котрий виявляється на всіх ступенях дошкільного дитинства.
Перш за все діти пов’язують різноманітні види праці людей, що їх оточують,
зі своєю ігровою діяльністю.
Дитині-дошкільнику хочеться нарівні з дорослими виконувати
найрізноманітніші види суспільно корисної праці, бути лікарем, вчителем,
вихователем, шахтарем, трактористом. Навіть малята, котрі вперше прийшли в
дитячий садок, не маючи ще достатньо життєвого досвіду, в своїх іграх
відтворюють працю рідних, турботу й увагу, яку до них виявляють дорослі в
сім’ї, в дитячому садку. Вони вдягають своїх ляльок, годують їх, вкладають
спати, розповідають їм казки і т. д.
Практика показує, що такі ігри, підтримувані і скеровувані вихователем,
мають велику педагогічну цінність, оскільки дають можливість в емоційній формі
розширити, уточнити уявлення дітей про працю оточуючих людей, пройнятися
глибокою повагою до неї, таким чином, допомагають виробити у дітей правильне ставлення
до праці дорослих, до своєї праці. Це один із взаємозв’язків між грою і працею,
що має велике значення у виховній роботі з дітьми [4, с. 10-11].
Таким чином, у різних видах трудової діяльності дітей вихователь поступово
ускладнює виховні завдання, визначає трудові обов’язки залежно від віку,
трудових умінь і навичок. Вирішення завдань трудового виховання в цілому і
особливо головного з них – виховання у дітей позитивного ставлення до праці –
залежить від того, якою мірою вихователь володіє методикою організації праці
дітей, як враховує особливості і своєрідність праці дошкільників, усвідомлює
місце праці в загальному педагогічному процесі.
Таким чином, виховна роль праці цілком очевидна, а її використання з цією
метою вимагає врахування особливостей дітей і дотримання педагогічних принципів
організації роботи.
Список
використаних джерел
1.
Введенська Т.В. Трудове виховання в
дитячому садку /
Т.В. Введенська. ‑ К. : Рад. школа,
1958. – С. 68.
2.
Борисова З.Н. Виховання в праці /
З. Н. Борисова, Т. В. Введенська. – К. : Рад школа, 1977. – С.
79.
3. Трудовое воспитание в детском
саду / [под
ред. В. Г. Нечаевой]. –
М. : Просвещение, - 1954. – С. 76.
4. Методичний лист «Трудове
виховання дітей дошкільного віку» / [за ред. Гуменюк О.М.]. – К. : Рад. школа. –
1972. – С. 48.
Немає коментарів:
Дописати коментар